با گسترش فضای مجازی، کارجویی و کاریابی و انتخاب نیروهای کار، تغییرات محسوسی کرده است. بخشی از روندها و ابزارها نظیر بوردهای دیواری پست کردن مشاغل در مراکز کاریابی دولتی به طور کلی از میدان خارج شدهاند یا تاثیراتشان به شدت کاهش یافته است. برخی دیگر هنوز حضور دارند اما شدت تاثیرشان کاهش یافته یا کارکردهای متفاوتی پیدا کردهاند.
در عوض ابزارها و روندهای جدیدی هم پدیدار شدهاند. امروزه اینکه فردی صرفا از طریق فعال کردن یک گزینهی آمادگی برای استخدام بر روی یک ابزار مجازی چون لینکدین و بدون هیچگونه وسیله و ابزار دیگری مصاحبهی شغلی بگیرد نه تنها عجیب نیست بلکه در برخی فیلدهای شغلی یک روند غالب است و همین موضوع ضرورت آشنایی با این ابزارها را افزایش میدهد.
در اینجا بنا نداریم که توضیح دهیم که از هر یک از این ابزارها و امکانات چگونه باید استفاده کرد چون خارج از محتوای این دوره است اما توجه به برخی نکات ضروری است.
لینکدین امروز مهمترین ابزار ارتباطات حرفهای خارج از تشکیلات رسمی سازمانی، در اکثریت مشاغل و در اکثریت قریب به اتفاق کشورهاست. از طریق این ابزار، شما میتوانید نه تنها از محدودهی شرکت و شهر خود، بلکه کشور و قاره هم خارج شوید؛ چه بسا از فیلد کاری اصلی خود هم گذر کنید و با متخصصان دیگری در فیلدهایی که میتوانند مکمل یا بسیار فراتر، یک شریک برای پروژههای پیچیدهی احتمالی آتی باشند ارتباط برقرار کنید. همین قدرت سبب میشود حساسیت نسبت به آن چند برابر شوید.
اگر اکانت لینکدین ندارید، ساخت آنرا از اولویتهای خود قرار دهید و به محض اینکه این دوره را به پایان بردید و حاصل کار را در قالب یک رزومهی حرفهای بیغلط در اختیار داشتید کار روی پروفایل لینکدین را آغاز کنید. اگر پیشتر پروفایلی داشتهاید، در پایان این دوره، آپدیت کردن آنرا انجام دهید. هیچچیز برای یک جویای کار، بدتر از یک اکانت متروک روی لینکدین نیست و اکانت نداشتن بهتر از آن است.
تفاوتهایی میان لینکدین و رزومه وجود دارد از جمله اینکه لحن نگارش در لینکدین میتواند حالت اول شخص بگیرد و در جاهایی اندکی غیررسمی هم بشود اما در مجموع اطلاعات این دو شباهت زیادی با هم دارند و بسیار بسیار مهم است که اطلاعات این دو با هم در تضاد نباشد. اگر پروفایل لینکدین، شما را متخصص در حوزهی A و رزومه، شما را متخصص B معرفی کند که هیچ تناسبی با A ندارد، شانس شما برای دعوت به مصاحبه شغلی بسیار کاهش مییابد. سایر تضادها در مورد سوابق شغلی و تحصیلی هم بسیار مهم هستند. آنها را جدی بگیرید و از اولویتهای اصلی خود، اصلاح یکی از این دو – رزومه یا لینکدین – یا هر دو با هم قرار دهید.
لینکدین علاوه بر اینکه میتواند به عنوان ابزار جستجوی کار پسیو بکار رود، به عنوان ابزار اکتیو هم میتواند استفاده شود مثلا از طریق ارسال مستقیم پیام به مدیران تصمیمگیر در سازمانها و تقاضا برای دیدار رو در رو یا تلفنی. توجه داشته باشید که انجام این کارها بسیار ظریف و حساس است و نیاز به یک دوره مقدمهچینی و آمادگیها دارد. در این باره در دورهی مصاحبه شغلی و برخی دورههای تکمیلی مطالب بیشتری منعکس شده است.
یکی از کارهای مفیدی که در کنار این دوره میتوانید انجام دهید اختصاص فرصت برای آشنایی عمیقتر با لینکدین و ابزارها و امکانات متعدد آن است.
در مورد رسانههای مجازی اجتماعی یک وجه سلبی داریم و یک وجه ایجابی. یا به عبارتی اینکه چه نکاتی را باید مراقب بود تا با آنها انجام ندهیم و از چه جنبههای مثبتی از آنها میتوان استفاده کرد. از آنجا که تعداد این ابزارها بسیار زیاد است و هر ساله تعدادی به آنها اضافه یا از آنها کم میشود در اینجا صرفا به رئوس اصلی اشاره میشود.
نکاتی که باید در زمان استفاده از سوشال میدیا مراقب آنها بود
حضور در سوشال میدیا چه مزایایی میتواند داشته باشد
با گسترش فراوان ابزارهای آنلاین بهویژه رسانههای مجازی اجتماعی، کاریابی فرصتها و تهدیدهای جدیدی را تجربه میکند. عضویت و فعالیت در برخی از آنها چون لینکدین یک ضرورت است که میتواند مسیر کاریابی را آسانتر و سریعتر کند و به انتقال محتوای رزومه کمک کند. در مورد همهی این ابزارها باید سعی کرد حضور و استفاده را محدود و کنترلشده انجام داد و از مزایای آنها برای یک کاریابی اکتیو و موفق بهره برد و آسیبهای احتمالی را به حداقل رساند.
نام خود را گوگل کنید و ببینید چه اطلاعاتی از شما در فضای مجازی وجود دارد. آیا چیزی هست که برای کاریابی شما مشکلآفرین باشد؟ در جهت حذف یا اصلاح آن بکوشید.
آیا اطلاعات منابع مختلف با یکدیگر هماهنگی دارند؟ اگر نه، ناهماهنگیها را اصلاح کنید.
اگر پروفایل لینکدین ندارید حتما در هماهنگی با محتوای رزومهی خود یک پروفایل بسازید. با نحوهی استفاده از لینکدین در کاریابی آشنا شوید.