دستاوردها و موفقیت‌ها-رایگان

یکی از ضعف‌های عمده‌ی رزومه‌ها که سبب می‌شود احتمال دعوت به مصاحبه را کاهش دهند معمولی بودن محتواست به این معنا که آنها صرفا می‌گویند متقاضی فردی بوده که از تاریخ فلان تا فلان در این مراکز این کارها را انجام داده است. صرفا همین!

آیا رزومه‌ی شما هم در حال حاضر چنین وضعیتی دارد؟

گفتیم که رزومه نباید به پروفایل شخصی که صرفا درباره‌ی متقاضی و برای مطرح کردن اوست تبدیل شود و همواره باید به سمت حل مشکلات کارفرما جهت‌گیری کرده باشد اما در عین حال رزومه باید نشان دهد که متقاضی توان حل مسئله را دارد، فردی موفق است و از بقیه‌ی کاندیدها سرتر است. عمدتا این کار از طریق بیان دستاوردها achievement شدنی است.

دستاوردها می‌توانند اشکال مختلفی داشته باشند. از مواردی عینی چون افزایش و بهبود یک شاخص در روند فعالیت‌های شرکت تا دریافت یک لوح تقدیر از طرف سازمان یا همکاران تا پذیرفته شدن برای یک دوره‌ی آموزشی رقابتی و الی آخر.  مهم این است که این موارد به کار و شغل یا مهارتی که می‌خواهید آنرا تبلیغ کنید مربوط باشند و نشان دهند که شما یک فرد پیگیر و پرتلاش برای مواجهه با مشلات و حل آنها هستید.

این دو مورد را مقایسه کنید:

  • Managed and organized the Sales department
  • Led 20+ full-time staff and organized 12 special projects which increased sale 27% in 2019

هر دو مورد ظاهرا به یک گروه از مسئولیت‌ها اشاره دارند اما مورد دوم به‌طور محسوس و کاملا قابل مقایسه، به موفقیت‌ها و دستاوردها در مهارت‌هایی چون مدیریت نیروی انسانی، مدیریت پروژه و افزایش فروش اشاره دارد.

این موارد را چگونه و در کجای رزومه معرفی کنیم

علت اینکه این توضیحات را در درس قبلی بیان نکردیم این است که قاعده‌ی ثابت و روشنی برای نحوه‌ی عرضه‌ی آن وجود ندارد. این نکته از یک نظر بد است چون تعدد انتخاب کار را برای شما دشوار می‌کند؛ اما از سوی دیگر به شما فرصت می‌دهد که از خلاقیت و علاقه‌مندی‌های خود استفاده کنید و با دست بازتری به معرفی نقاط درخشان کارنامه‌ی خود بپردازید.

اینکه چگونه و کجا آنها را بیان کنیم به نوع رزومه و حجم این موفقیت‌ها بستگی دارد. مثلا در یک رزومه‌ی کاربردی Functional که قاعدتا سابقه‌ی شغلی برجستگی و اولویت ندارد و تاکید بر روس مهارت‌ها و توانایی‌ها است، اختصاص یک بخش ویژه به دستاوردها کاملا منطقی است اما اگر شما تاریخچه طولانی و پربار شغلی با وظایف متعدد و چشم‌گیر داشته‌اید به اشکال مختلف می‌توانید دستاوردها و موفقیت‌ها را بیان کنید.

  • اول، در ذیل هر عنوان شغلی و در ادغام با آمار و ارقام بدون اینکه تیتر مشخصی برای آن استفاده کنید.
  • دوم، در ذیل هر عنوان شغلی یا دوره‌ی شغلی (مثلا اگر 6 سال در یک کمپانی چند عنوان شغلی مختلف اما مرتبط داشته‌اید) با یک تیتر جداکننده، به مهم‌ترین دستاوردها و موفقیت‌ها اشاره کنید. این روش مخصوص وقتی مفیدتر است که شما چند دوره‌ی مشخص و دارای نقاط عطف milestones در کارنامه ی کاری خود بوده باشید. مثلا یک دوره کارمند معمولی، بعد ارتقا به مشاغل میانه و تخصصی و سپس مدیریتی و الی آخر. در این‌صورت تاکید بر دستاوردها و موفقیت‌ها در هر دوره می‌تواند بهتر توضیح دهد که چرا توانسته‌اید به مرحله‌ی بعدی وارد شوید و در عین حال مراحل (و میل به) پیشرفت شما را نمایان‌تر می‌سازد.
  • سوم، یک بخش مجزا و مستقل که صرفا بر بیان این نکات متمرکز شده باشد. در این بخش، در قالب چند پاراگراف کوتاه به معرفی دستاوردها و مکان و تاریخ پرداخته می‌شود. اگر هر پاراگراف در ابتدا با یک عبارت بلد شده آغاز شود که عنوان دستاورد را منعکس کند بهتر است. هر الگویی که برای نگارش بکار می‌رود، باید در تمام پاراگراف‌ها رعایت شود.

همان‌طور که بیان شد، اینکه کدامیک از این روش‌ها را انتخاب کنید به وضعیت کاری و حجم این موارد بستگی دارد. می‌توانید چند مورد مختلف چینش کنید و بعد در گفتگو با منتور خود یکی را به عنوان فرمت اصلی انتخاب کنید.

جمع‌بندی

رزومه‌ی شما بدون انعکاس دستاوردها و موفقیت‌های شما توان رقابت‌گری محدودتری خواهد داشت. اینکه این دستاوردها را به چه شکلی منعکس کنید به نوع رزومه، سوابق شغلی شما و حجم اطلاعات مربوط به دستاوردها بستگی دارد.

اقدام عملی

در ادامه‌ی اقدام قبلی، تلاش بیشتری برای افزودن دستاوردهای خود به رزومه انجام دهید. ببینید آیا لازم است که بخش مستقلی به آن اختصاص دهید یا به خوبی در میان توصیف وظایف و مسئولیت‌های شما ادغام‌پذیر هستند.

پیمایش به بالا