لینکدین، فیس‌بوک و حضور در فضای مجازی-رایگان – دوره‌ها و خدمات آموزشی و کاربردی

لینکدین، فیس‌بوک و حضور در فضای مجازی-رایگان

با گسترش فضای مجازی، کارجویی و کاریابی و انتخاب نیروهای کار، تغییرات محسوسی کرده است. بخشی از روندها و ابزارها نظیر بوردهای دیواری پست کردن مشاغل در مراکز  کاریابی دولتی به طور کلی از میدان خارج شده‌اند یا تاثیرات‌شان به شدت کاهش یافته است. برخی دیگر هنوز حضور دارند اما شدت تاثیرشان کاهش یافته یا کارکردهای متفاوتی پیدا کرده‌اند.

در عوض ابزارها و روندهای جدیدی هم پدیدار شده‌اند. امروزه اینکه فردی صرفا از طریق فعال کردن یک گزینه‌ی آمادگی برای استخدام بر روی یک ابزار مجازی چون لینکدین و بدون هیچ‌گونه وسیله و ابزار دیگری مصاحبه‌ی شغلی بگیرد نه تنها عجیب نیست بلکه در برخی فیلدهای شغلی یک روند غالب است و همین موضوع ضرورت آشنایی با این ابزارها را افزایش می‌دهد.

در اینجا بنا نداریم که توضیح دهیم که از هر یک از این ابزارها و امکانات چگونه باید استفاده کرد چون خارج از محتوای این دوره است اما توجه به برخی نکات ضروری است.

لینکدین

لینکدین امروز مهم‌ترین ابزار ارتباطات حرفه‌ای خارج از تشکیلات رسمی سازمانی، در اکثریت مشاغل و در اکثریت قریب به اتفاق کشورهاست. از طریق این ابزار، شما می‌توانید نه تنها از محدوده‌ی شرکت و شهر خود، بلکه کشور و قاره هم خارج شوید؛ چه بسا از فیلد کاری اصلی خود هم گذر کنید و با متخصصان دیگری در فیلدهایی که می‌توانند مکمل یا بسیار فراتر، یک شریک برای پروژه‌های پیچیده‌ی احتمالی آتی باشند ارتباط برقرار کنید. همین قدرت سبب می‌شود حساسیت نسبت به آن چند برابر شوید.

اگر اکانت لینکدین ندارید، ساخت آنرا از اولویت‌های خود قرار دهید و به محض اینکه این دوره را به پایان بردید و حاصل کار را در قالب یک رزومه‌ی حرفه‌ای بی‌غلط در اختیار داشتید کار روی پروفایل لینکدین را آغاز کنید. اگر پیشتر پروفایلی داشته‌اید، در پایان این دوره، آپدیت کردن آنرا انجام دهید. هیچ‌چیز برای یک جویای کار، بدتر از یک اکانت متروک روی لینکدین نیست و اکانت نداشتن بهتر از آن است.

تفاوت‌هایی میان لینکدین و رزومه وجود دارد از جمله اینکه لحن نگارش در لینکدین می‌تواند حالت اول شخص بگیرد و در جاهایی اندکی غیررسمی هم بشود اما در مجموع اطلاعات این دو شباهت زیادی با هم دارند و بسیار بسیار مهم است که اطلاعات این دو با هم در تضاد نباشد. اگر پروفایل لینکدین، شما را متخصص در حوزه‌ی A و رزومه‌، شما را متخصص B معرفی کند که هیچ تناسبی با A ندارد، شانس شما برای دعوت به مصاحبه شغلی بسیار کاهش می‌یابد. سایر تضادها در مورد سوابق شغلی و تحصیلی هم بسیار مهم هستند. آنها را جدی بگیرید و از اولویت‌های اصلی خود، اصلاح یکی از این دو – رزومه یا لینکدین – یا هر دو با هم قرار دهید.

لینکدین علاوه بر اینکه می‌تواند به عنوان ابزار جستجوی کار پسیو بکار رود، به عنوان ابزار اکتیو هم می‌تواند استفاده شود مثلا از طریق ارسال مستقیم پیام به مدیران تصمیم‌گیر در سازمان‌ها و تقاضا برای دیدار رو در رو یا تلفنی. توجه داشته باشید که انجام این کارها بسیار ظریف و حساس است و نیاز به یک دوره مقدمه‌چینی و آمادگی‌ها دارد. در این باره در دوره‌ی مصاحبه شغلی و برخی دوره‌های تکمیلی مطالب بیشتری منعکس شده است.

یکی از کارهای مفیدی که در کنار این دوره می‌توانید انجام دهید اختصاص فرصت برای آشنایی عمیق‌تر با لینکدین و ابزارها و امکانات متعدد آن است.

فیس‌بوک، توییتر و سایر ابزارهای سوشال میدیا

در مورد رسانه‌های مجازی اجتماعی یک وجه سلبی داریم و یک وجه ایجابی. یا به عبارتی اینکه چه نکاتی را باید مراقب بود تا با آنها انجام ندهیم و از چه جنبه‌های مثبتی از آنها می‌توان استفاده کرد. از آنجا که تعداد این ابزارها بسیار زیاد است و هر ساله تعدادی به آنها اضافه یا از آنها کم می‌شود در اینجا صرفا به رئوس اصلی اشاره می‌شود.

نکاتی که باید در زمان استفاده از سوشال میدیا مراقب آنها بود

  • هیچ مورد شخصی و محرمانه‌ای نداریم؛ این صرفا یک توهم است که عکس یا نوشته یا کامنت یا اطلاعی که ما در این فضا منتشر می‌کنیم می‌تواند محرمانه و غیرعمومی بماند. فرض را بر این بگذارید که چنین نیست و متناسب با همین فرض هم در این فضا تولید مطلب یا اشتراک‌گذاری انجام دهید.
  • هر چند ماه یکبار نام خود را گوگل کنید تا ببینید چه اطلاعاتی در فضای مجازی در مورد شما در دسترس است. این کار را از طریق کامپیوترهای در فضاهای دیگر و یا با درخواست از دوستان و اعضای خانواده (غیر از اکانت خودتان) هم انجام دهید تا خارج از سیستم شخصی‌سازی گوگل، تصویر خود در دنیای مجازی را بهتر رصد کنید؛
  • اگر روی اکانت‌های خود در توییتر، فیس‌بوک، سایر موارد کامنت‌هایی که دارای محتوای ضدقومیتی، ضددینی، ضدجنسیتی و نظایر اینهاست، آنها را حذف کنید و از انتشار یا اشتراک‌گذاری چنین مواردی که ممکن است بعدا در استخدام شما یا بروز مشکلات در شغل دردسرساز شوند خودداری نمایید. مهم این نیست که این موارد به انگلیسی باشند یا سایر زبان‌ها. ترجمه‌ و فهم متون الآن با انجام چند کلیک شدنی است.
  • عکس‌ها اهمیت بسیار زیادی دارند. اگر در اکانت‌های خود تصاویری از پارتی‌ها و گردهمایی‌های دوستانه وجود دارند که شما را در حالت‌های خیلی سرخوشانه‌ی مستی و انجام فعالیت‌ها یا تماس‌های غیرمتعارف (خصوصا با جنس مخالف) نشان می‌دهند آنها را حذف کنید. اینکه این عکس‌ها خصوصی شده باشند کفایت نمی‌کند.
  • تا آنجا که می‌توانید در فضاهای مجازی از ورود به جدل‌های سیاسی خوددداری کنید. اگر مجبور به اینکار هستید مستدل و منطقی و با زبان غیراهانت‌آمیز سخن بگویید.
  • از انتقال حجم زیادی از اطلاعات شخصی و خانوادگی خود در فضاهایی چون فیس‌بوک خودداری کنید. اگر تمام صفحه‌‌ی فیس‌بوک شما سرشار از اشاره به مشکلات بچه‌داری باشد چطور می‌توانید به کارفرمایی که در جستجوی یک فرد با ذهن دقیق و آرام برای کار روی یک پروژه‌ی پیچیده و نیازمند به تمرکز زیاد است اطمینان دهید که شما بهترین کاندیدا برای آن شغل هستید؟
  • در مجموع هر چقدر کمتر و کنترل‌شده‌تر در فضاهای مجازی حضور داشته باشید برای گرفتن یک شغل و حفظ آن بهتر است.

حضور در سوشال میدیا چه مزایایی می‌تواند داشته باشد

  • کاریابی پروژه‌ای است که با شبکه‌سازی networking ارتباط محکم و غیرقابل انکاری دارد و رسانه‌های مجازی محل مناسبی برای ساخت این نوع ارتباطات و تقویت آنها هستند. البته این جای دیدارهای رو در رو و حضور در فعالیت‌های جمعی را نمی‌گیرد اما برای تداوم این نوع دیدارهای فیزیکی، باز فضای مجازی می‌تواند بسیار موثر باشد.
  • از طریق فضای مجازی می‌توان وارد فعالیت‌های گروهی، خیرخواهانه و داوطلبانه شد که خود هم در شبکه‌سازی و هم برای اشاره در رزومه مفید هستند.
  • از طریق فضای مجازی می‌توان کاریابی پسیو را به اکتیو تبدیل کرد.
  • از طریق این فضا، کارفرما می‌تواند بخشی از اطلاعاتی را که مستقیما اجازه ندارد از شما بپرسد (جنسیت، سن، وضعیت تاهل و …) به طور غیرمستقیم کسب کند و شما را بهتر بشناسد که این می‌تواند هم تبعات خوب داشته باشد و هم بد.
  • از طریق فضای مجازی شما می‌توانید مهارت‌های ادعایی در رزومه را به شکل بهتری معرفی و اثبات کنید مثلا از طریق سایت‌هایی چون Pinterest یا GigHub یا UpWork می‌توان نمونه کارها یا پورت‌فولیوی حرفه‌ای خود را عرضه کرد.
  • از طریق کامنت‌ها، Endorsements و Testimonials می‌توانید نظرات مثبت دیگران نسبت به مهارت‌ها و فعالیت‌های خود را به کارفرمایان منتقل کنید که تاثیر بسیار مثبتی دارد.

جمع‌بندی

با گسترش فراوان ابزارهای آنلاین به‌ویژه رسانه‌های مجازی اجتماعی، کاریابی فرصت‌ها و تهدیدهای جدیدی را تجربه می‌کند. عضویت و فعالیت در برخی از آنها چون لینکدین یک ضرورت است که می‌تواند مسیر کاریابی را آسان‌تر و سریع‌تر کند و به انتقال محتوای رزومه کمک کند. در مورد همه‌ی این ابزارها باید سعی کرد حضور و استفاده را محدود و کنترل‌شده انجام داد و از مزایای آنها برای یک کاریابی اکتیو و موفق بهره برد و آسیب‌های احتمالی را به حداقل رساند.

اقدام عملی

نام خود را گوگل کنید و ببینید چه اطلاعاتی از شما در فضای مجازی وجود دارد. آیا چیزی هست که برای کاریابی شما مشکل‌آفرین باشد؟ در جهت حذف یا اصلاح آن بکوشید.

آیا اطلاعات منابع مختلف با یکدیگر هماهنگی دارند؟ اگر نه، ناهماهنگی‌ها را اصلاح کنید.

اگر پروفایل لینکدین ندارید حتما در هماهنگی با محتوای رزومه‌ی خود یک پروفایل بسازید. با نحوه‌ی استفاده از لینکدین در کاریابی آشنا شوید.

Processing...
به بالای صفحه بردن