چه وقت می‌فهمیم که مشکلی وجود دارد؟-رایگان – دوره‌ها و خدمات آموزشی و کاربردی

چه وقت می‌فهمیم که مشکلی وجود دارد؟-رایگان

شما مدتی‌ست که ارسال رزومه را آغاز کرده‌اید اما پاسخی دریافت نمی‌کنید. چه وقت باید نگران شد و احساس کرد که مشکلی وجود دارد؟

یک عدد کلی وجود دارد که اگر بین 30 تا 40 رزومه (33!) ارسال کردید و خبری نشد یعنی رزومه‌ی شما مشکلی دارد. اجازه دهید قبل از اینکه در مورد میزان صحت این نکته بحث کنیم به‌طور خیلی مختصر ببینیم کارفرما چطور کاندیداهای خود برای مصاحبه را انتخاب می‌کند.

مسیر انتخاب کاندیداهای مصاحبه شغلی توسط کارفرما

کارفرما قبل از اینکه سراغ رزومه‌ی افراد ناشناس برود، حتی قبل از اینکه شغلی را پست کند، در میان نزدیکان و آشنایان سراغ کاندیداهای مطلوب می‌رود. البته اینکه مستقیما فردی را برای مصاحبه دعوت کند یا نه، به روش‌ها و مقررات درون آن سازمان و روحیات و خلقیات کارفرما، مسئول HR یا مقررات سازمان مربوطه برمی‌گردد اما به هر حال، این افراد ذهن وی را به عنوان کاندیدا اشغال می‌کنند:

  • شاغلان در همان سازمان در پست‌های شغلی دیگر،
  • کسانی‌که توسط دوستان معتمد و آگاه یا سایر شاغلان آن سازمان معرفی می‌شوند
  • افرادی که در 6 ماه گذشته با آنها در جاهای مختلف برخورد داشته و مستقیم یا غیرمستقیم به او فهمانده‌اند که علاقه‌مند به کار در شرکتش هستند،
  • افرادی که در 6 ماه گذشته با آنها مصاحبه شغلی داشته و شرایط خوبی داشته‌اند اما به دلایلی برای شغل قبلی استخدام نشده‌اند؛
  • افرادی که از طریق روش‌های اکتیو نظیر کلدکالین برای اشتغال اعلام علاقه کرده‌اند؛

اما اگر لازم باشد که افراد ناشناس یا کمتر آشنایی که از طریق ارسال رزومه، تقاضای روی وبسایت یا غربال‌گری و جستجوی روی منابع شغلی چون لینکداین برای مصاحبه دعوت شوند، معمولا این مسیر اتفاق می‌افتد:

  • غربال‌گری اولیه که ممکن است توسط کارمندان HR و یا دستگاه‌های الکترونیکی انجام شود. بر اساس بررسی‌ها، در غربال‌گری فردی، تقریبا بیش از 80 درصد رزومه‌ها در کمتر از 11 ثانیه کنار گذاشته می‌‌شوند. بعد از یک نگاه سریع به عنوان و قالب یا فرمت رزومه‌، کارفرما به دنبال اسم کاندیدا می‌گردد چون می‌خواهد بداند که متقاضی را می‌شناسد یا از کسی در موردش چیزی شنیده‌ایم یا خیر. معمولا افراد در یک صنعت خاص جا به جا می‌‌شوند و به‌ویژه در مشاغل تخصصی، خیلی زود نام‌ها برای بسیاری از مدیران و تصمیم‌گیرندگان آشنا می‌شوند.
  • رزومه‌های دارای خطاهای مهم کنار گذاشته می‌شوند. در این مرحله، کارفرما دنبال بهانه است تا متقاضی دارای ضعف را کنار بگذارد تا ریسک یک انتخاب نادرست را کاهش دهد.
  • رزومه‌های دارای گپ شغلی یا ابهام در سوابق شغلی یا تحصیلی در این مرحله حساسیت‌برانگیز می‌شوند. اگر کاندیداهای کافی و موجه بدون مسئله خاص وجود داشته باشند، رزومه‌های مبهم و مسئله‌دار کنار گذاشته می‌شوند. بسیاری از رزومه‌های مهاجران تازه‌وارد که تا اینجا بالا آماده‌اند، در این مرحله کنار گذاشته می‌شوند چون اثبات ادعاهای متقاضی آسان نیست.
  • در میان بقیه، رزومه‌های خوانای دارای ویژگی و برجستگی و دارای تعداد قابل قبولی از واژگان کلیدی که برای آن شغل و کارفرما مهم هستند برای بررسی دقیق‌تر کنار گذاشته می‌شوند.
  • اگر تعداد رزومه‌های مرحله‌ی قبلی هنوز زیاد باشد، معمولا بین 3 تا 7 مورد (برای یک موقعیت شغلی) که دارای بهترین شرایط باشند جدا می‌شوند. البته این مورد بستگی به مقررات سازمان دارد. مثلا اگر سازمان مربوطه دارای اتحادیه‌ی شاغلان union باشد، این مرحله متناسب با سایر مقررات و توافق‌نامه‌ی بین کارفرما و اتحادیه انجام می‌شود.
  • بسیاری از کارفرمایان یا مدیران HR به‌ویژه در شرکت‌های متوسط به بزرگ، قبل از تماس با کاندیداها، مشخصات آنها را در فضای مجزای (لینکداین، وبسایت‌های رسمی و دولتی مشاغل رگولیتد، توییتر، فیس‌بوک، اینستاگرام، پروفایل‌های حرفه‌ای، صفحات بلاگ و نظایر اینها) رصد می‌کنند تا ضمن دریافت اطلاعاتی که مستقیما نمی‌توانند آنها را از متقاضی بپرسند (سن، جنسیت، وضعیت تاهل و غیره) مطمئن باشند با مورد غیرمنتظره و نامناسبی برخورد نخواهند کرد. اینکه این کار انجام بشود یا نه، به حساسیت‌های آن سازمان و آن موقعیت شغلی بستگی دارد. در این مرحله، امکان دارد که برخی کاندیداهای درون لیست حذف شوند یا اولویت آنها در لیست تغییر کند.
  • در نهایت، با اسامی نهایی تماس گرفته می‌شود. ممکن است که برای این کار روش‌های مختلفی اعمال شود. مثلا کاندیداها به دو گروه تقسیم شوند و در ابتدا اسامی گروه اول دعوت شوند و اگر از میان آنها فردی انتخاب نشد، با گروه دوم تماس گرفته شود.

این توضیحات باید نشان دهد که چرا آماده‌سازی حرفه‌ای یک رزومه، برجسته‌سازی مهارت‌ها و موفقیت‌ها و دستاوردها، هدف‌گذاری و مشتری‌پسند کردن آن، هماهنگی اطلاعات فضای مجازی با محتوای رزومه و در یک کلام، رعایت توصیه‌ها و اقدامات عملی خواسته شده در این دوره، در افزایش شانس شما برای دعوت شدن به مصاحبه اهمیت زیادی دارد.

دلایل احتمالی عدم انتخاب رزومه‌ی شما

اگر بین 3 تا 6 ماه از آغاز ارسال و توزیع رزومه گذشته و هنوز برای مصاحبه دعوت نشده‌اید ببینید که

  • آیا مطمئن هستید که موارد ضروری و qualifications مربوط به آن شغل، چه تحصیلی و چه شغلی را دارا هستید؟ آیا شغل شما رگولیتد است؟ اگر هست مراحل دریافت مجوز شغلی و ثبت نام‌های ضروری را به پایان رسانده‌اید؟ اگر این کار لازم است، آیا اسم شما در وبسایت‌های رسمی منعکس شده است؟
  • آیا نکاتی را که باید در زمان ارسال یا توزیع رعایت شوند به‌درستی انجام می‌دهید؟
  • آیا شغل را دستکم گرفته‌اید؟ مثلا چون برای یک شغل معمولی با حداقل درآمد تقاضا می‌دهید، آنرا خیلی سرسری و بدون نشان دادن علاقه و اشتیاق تهیه کرده‌اید.
  • کل رزومه یا بخش مهمی از آن با مشاغلی که برای آن تقاضا می‌دهید تناسبی ندارند؟
  • به موارد ْ«نبایدهای یک رزومه‌ی کاربردی» توجه کرده‌اید؟ چیزی بوده که به اشتباه رعایت نشده باشد؟
  • یکی از «خطاهای نابخشودنی» را مرتکب نشده‌اید؟ دلیلی بر تکرار آن موارد وجود ندارد اما تک تک آنها آنقدر مهم هستند که می‌توانند عامل خوانده نشدن رزومه‌ی شما شوند.
  • پنجم، آیا رزومه‌ی شما دارای برجستگی، دستاوردها و موفقیت‌های شما در حل مشکلات احتمالی کارفرما هست؟ آیا برای کارفرمایی که به کار در شرکتش علاقه‌مند هستید رزومه‌ی targeted و customised شده فرستاده‌اید؟ اگر نه، چنین کنید.
  • ششم، آیا در توزیع رزومه و معرفی خود از روش‌های فعال‌ و اکتیو استفاده کرده‌اید یا از روش‌های پسیو؟ اگر نه، این نوع روش‌ها را در دستور کار خود قرار دهید.

چه باید کرد؟

اگر این اقدامات را با دقت و جدیت برای حداقل 6 ماه انجام دادید و باز به مصاحبه شغلی دعوت نشدید توصیه می‌کنیم:

  • اول، رزومه‌ی خود را یک نوبت دیگر  در کنار یک مشاور/منتور به‌طور جدی بازنگری کنید؛
  • دوم، برای حداقل 3 ماه فقط بر روی اصلی‌ترین روش‌های فعال در توزیع رزومه یعنی شرکت در  نمایشگاه‌ها و گردهمایی‌های شغلی و به‌ویژه روش cold calling متمرکز شوید؛ می‌توانید در دوره‌ی کلد کالین ما (در دست آماده‌سازی) ثبت نام کنید.
  • سوم، روی بازار کار شغل خود در منطقه‌ی جغرافیایی که رزومه را توزیع می‌کردید بررسی و مطالعه کنید. مطمئن شوید که در آن منطقه در شغل مورد نظر، یک رکود جدی وجود ندارد. اگر چنین است باید استراتژی کاریابی خود را مورد تجدید نظر قرار دهید و کار روی رزومه کفایت نمی‌کند. برای این کار، از دوره‌های آموزشی دیگر ما بهره ببرید و یا با ما مستقیما تماس بگیرید.

جمع‌بندی

به فاصله‌ی حدود 3 تا 6 ماه بعد از ارسال رزومه، اگر برای مصاحبه دعوت نشده‌اید و یا تعداد موارد بسیار اندک و برای مشاغل دور از انتظار بوده، زمان آن است که هم در مورد کیفیت رزومه، هم روش‌های توزیع و ارسال و هم بازار کار شغل مورد نظر در جغرافیایی که رزومه را منتشر کرده‌اید بازنگری انجام دهید.

اقدام عملی

اگر برای مدتی به ارسال رزومه مشغولید و پاسخی نمی‌گیرید به نکات بالا توجه کنید و با مشاور خود در تماس باشید. آمار اشتغال در حوزه و فیلد شغلی خود را بررسی کنید و مطمئن شوید که مسیر عادی استخدام نیرو برقرار است و آن حوزه دچار رکود جدی نیست. تغییر از روش‌های پسیو به اکتیو در جستجوی شغل کمک زیادی به حل مشکل می‌کند.

Processing...
به بالای صفحه بردن