این آخرین موضوع این دوره است. به شما بابت تداوم و تلاشتان برای یادگیری و موفقیت در بازار کار تبریک میگویم اما این پایان کار نیست، تازه شروع کار است.
شما همهی نکات مهم دربارهی مشخصات یک رزومهی حرفهای و کاربردی را میدانید. اگر به توصیهها عمل کرده و همهی تکالیف داخل موضوعات و دروس را انجام داده باشید، الآن به نظر میرسد که کاری جز پیگیری انتشار و توزیع رزومه ندارید. اما همواره باید چند گام بیشتر برداشت.
در این دوره بارها تکرار کردیم که رزومهی شما باید 1- شما را از دیگران متمایز سازد؛ 2- شما را حلال مشکلات کارفرما نشان دهد؛ 3- بخشی از زنجیرهی کاریابی شما باشد. اگر به توصیهها و دانشی که از طریق این درس منتقل شده عمل کرده باشید، قاعدتا دو مورد اول باید در محتوا و شکل رزومه نمود پیدا کرده باشد. اما برای اینکه مورد سوم را با موفقیت انجام دهید نیاز به نگاهی فراگیرتر است.
همانطور که در درس اول بیان شد، اینکه رزومه را نه یک ابزار صرف و متمایز بلکه بخشی از یک مجموعهی به هم متصل بدانیم و همهی عناصر این مجموعه را مرتبا در همین ارتباط با هم صیقل دهیم و بکار بگیریم، بر موفقیت ما خواهد افزود.
مثلا اینکه دریابیم رزومه انعکاسدهندهی دانشها و مهارتهای ما برای حل مسائل است پس اگر مهارتهای سخت و نرم، تجارب و دستاوردهای ما به اندازهای نیستند که بتوانند مشکلات اصلی و عمدهی یک کارفرمای نمونهای typical در آن فیلد شغلی را رفع کنند، باید این ضعف و مشکل را به شکل دیگری حل کرد. مثلا از طریق ثبت نام در یک دورهی آموزشی یا عملی، کار داوطلبانه و غیره. صرف وررفتن و رنگ و لعاب دادن به رزومه و چه بسا بزرگنمایی برخی مهارتها و ادعا کردن برخی نداشتهها، ولو اینکه دسترسی به جلسهی مصاحبه را فراهم کند، گذر از آن مرحله را دشوار میکند، و اگر آن گذر هم انجام شود، دوران دشوار و پراسترس استخدام آزمایشی probation را دشوارتر خواهد کرد.
برعکس اگر این مجموعه را با هم ببینیم،
بخشی از این روشهای اکتیو جستجوی شغل اصلا جدای از مصاحبه نیستند. آنها خود مصاحبهی شغلی هستند. مثلا روشی که به معرفی آسانسوری مشهور است که در آن شما در قالب یک فرصت بسیار کوتاه حداکثر 2 دقیقهای به اجمالیترین شکل ممکن دربارهی مهارتهایتان سخن میگویید.
همچنین روش کلدکالین که در آن همانند یک بازاریاب تلفنی telemarketer از طریق تماس تلفنی یا چت و کنفرانس آنلاین یا حتی دیدار رو در رو، با مسئول استخدام یک شرکت که اصلا او را نمیشناسید مواجه میشوید تا خود را معرفی کرده و مهارتها و تواناییهای خود را عرضه کنید روشهای کارجویی اکتیو بسیار چالشبرانگیزی هستند که در دورهی مصاحبه شغلی به آنها میپردازیم اما بیان آن در اینجا لازم است چون نمونهی روشنی از پیچیدگی آن زنجیرهی کاریابی و نحوهی ارتباط حلقههای زنجیر هستند.
شما در هر دوی این روشهای مورد اشاره، هم در تعامل با رزومهی خود هستید چون بدون وقت گذاشتن روی بخشهای مختلف رزومه بعید است که بتوانید یک معرفی دودقیقهای موثر برای گفتگوی آسانسوری فراهم کنید و یا یک اسکریپت خوب برای کلدکالین بنویسید. در عین حال اینها نمونههایی از روشهای توزیع رزومه هستند چون ممکن است فرد مخاطب علاقهمند شود که دربارهی شما بیشتر بداند و رزومهاتان را طلب کند اما در عین حال میتوانند بخشی از مصاحبهی شغلی باشند چون این احتمال هم هست (خصوصا در کلدکالین) که مخاطب، گفتگو را با پرسشهای دیگر ادامه دهد و عملا وارد فاز بعدی شویم در این صورت تلاشهای شما در زمان آمادهسازی رزومه به همراه مهارتهایی که در دورهی مصاحبه شغلی میآموزید به کمکتان خواهد آمد تا بهترین خروجی ممکن را عرضه کنید.
از آنجا که این روشها عملا مربوط به مبحث مصاحبه شغلی هستند دربارهی آنها در دوره مربوطه به تفصیل بحث شده است.
مسیر کاریابی یک مسیر واحد و یکسان برای همه نیست. اصول کلی و گامهای کم یا بیش یکسانی دارد اما گاهی حتی ترتیب این گامها هم برای همگی یکسان نیست و محتوای هر مرحله و گام هم میتواند برای هر کس متمایز از دیگری باشد. همانطور که رزومهی شما، ترتیب بخشهای آن، محتوا و شکل و شمایل آنها و شیوهای که اطلاعات را عرضه میکنید با بقیه یکسان نیست و نباید باشد، سایر مراحل هم چنین هستند. هزاران راه و روش و امکان برای معرفی و متمایز کردن خود از رقبا دارید؛ بخشی را آمختهاید و بخشی دیگر را هم خواهید آموخت. مهم این است که از همهی خلاقیت و تواناییهای خود برای استفاده از این آموختهها بهره بگیرید تا پروسهی کاریابی را از یک کار خستهکنندهی پرفشار به فرآیندی توام با کشف و آشنایی و دوستی و ارتباطهای مفید تبدیل کنید که چه بسا لذتبخش و خاطرهآفرین باشد.
در این راه ما کماکان در کنار شما خواهیم بود.
اگر در دورهای که تهیه کردهاید، یک نوبت بازبینی رایگان رزومه بخشی از خدمات دوره است الآن زمان آپلود رزومه است.
لطفا به ما حداقل سه روز کاری در کانادا برای بازنگری فرصت بدهید.
مشاور شما نظرات، اصلاحات و راهنماییهای خود را بسته به حجم و میزان آنها به یکی از روشهای نوشتاری، صوتی و یا تصویری برای شما ارسال خواهد کرد.