شما الآن بهترین رزومهای را که میتوانستید آماده کردهاید، تمام خطاها و ایراداتش را برطرف کرده، بر موفقیتها و دستاوردها تاکید کردهاید. حتی برای موسساتی که به کار در آنها علاقهمند هستید، رزومهاتان را طراحی ویژه و مشتریپسند کردهاید. حالا با این رزومه(ها) چه باید کرد؟ چگونه اینها را توزیع و منتشر کرد؟
قبل از هر اقدامی موضوع قبلی را دوباره در ذهن مرور کنید و بخاطر داشته باشید که آنچه در اینجا به عنوان روش توزیع بیان میکنیم در کنار اکتیو یا پسیو بودن روش یافتن شغل و مواجهه با کارفرما میتواند یک ماتریکس از حالات مختلف را پدید آورد که تاثیرات آنها یکسان نیست. مثلا شما میتوانید رزومهی کاغذی یا کلد کارت خود را در حاشیهی یک نشست علمی مستقیما به دست مدیرعامل یک شرکت برسانید (توزیع فیزیکی با روشی اکتیو) یا رزومهی الکترونیکی خود را روی یک سایت جستجوی شغل آپلود کنید.
بدیهی است که تاثیر عملی این دو در جهان واقعی یکسان نخواهد بود. اما همانطور که پیشتر گفته شد، باید ترکیبی از این روشها را بکار برد تا بهتر و سریعتر نتیجه گرفت.
این پرسشی است که شاید باید در مباحث قبلی بیان میشد اما در اغلب موارد در زمان توزیع و ارسال رزومه با آن مواجه میشویم. پاسخ این است که ترجیحا یک رزومه داشتن بهتر است اما داشتن چند رزومه هم ایرادی ندارد مشروط به اینکه اطلاعات آن با هم تضاد نداشته باشد.
مثلا اگر شما در یک رزومه بگویید که در فاصلهی سالهای 2010-2012 در کمپانی A فعال بودهاید و در دیگری بگویید که در فاصلهی سالهای 2009 تا 2011 در کمپانی B مشغول بکار بودهاید، این عدم هماهنگی در فاصلهی سالهای 2010-2011 سوال برانگیز است. شما که نمیتوانید مطمئن باشید مسئول HR کمپانی A که دارد رزومهی اول را میبیند، در جستجوهایش برای تحقیق بیشتر، رزومهی B را مثلا روی InDeed مشاهده نخواهد کرد. ولو اینکه شما دروغ هم نگفته باشید (مثلا چون واقعا در هر دو کار میکردهاید اما به صورت پارهوقت) این نوع اختلافات مسئلهبرانگیز است.
بهترین کار این است که به سوابق اشاره کنید اما در مورد مسئولیتها، متناسب با شغلی که برای آن تقاضا میدهید، جزییات هر بخش را کم و زیاد کنید بهطوری که در عین اینکه بین رزومهها، تضاد پیدا نمیشود، هر یک متناسب با کاری باشند که برایش تقاضا میدهید. برای اینکه بهترین نتیجه را بگیرید به دنبال کلیدواژهها و کلمات کلیدی باشید که در مورد هر یک از آن مشاغل برجستهتر هستند و سعی کنید همانها را در رزومهی مورد نظر استفاده کنید.
در همهی روشهای پسیو یا اکتیو، امکان اینکه شما از هر دو روش کاغذی یا الکترونیکی استفاده بکنید هست و به همین دلیل باید به هر دو شکل رزومه آماده داشته باشید.
توزیع رزومه کاغذی
حتی اگر ارسال اولیه رزومه بهصورت الکترونیکی باشد، شما همچنان به رزومهی کاغذی در روز مصاحبه نیاز دارید. اما این تنها مورد نیست. در بسیاری از فعالیتهای اکتیو نظیر حضور در نمایشگاههای شغلی job fairs، سمینارها، کارگاهها و نظایر اینها، همراه داشتن رزومهی کاغذی خیلی ضروری است.
همچنین هنوز متخصصان کاریابی هستند که توصیه میکنند در یکی از روشهای کلدکالین، رزومهی کاغذی خود را به همراه کاورلتر، به دفتر مدیران ارشد کمپانی، پست کنید و از آنها بخواهید که به شما فرصتی برای معرفی خود یا بیان ایدههای اجراییتان (برای بهبود مشکلات شرکت) بدهند. بدیهی است که چنین روشی در مورد تعداد بسیار محدودی از کارفرمایان و عمدتا برای مشاغل خیلی سطح بالا معنادار است اما نباید از تاثیر آنها غافل بود آنهم در عصری که همه به ابزارهای مجازی آویختهاند.
در زمان توزیع و استفاده از رزومههای کاغذی به این نکات توجه داشته باشید:
انتشار و توزیع رزومه الکترونیک
واقعیت این است که توزیع الکترونیکی رزومه انواع مختلف و متفاوتی دارد و ثبت نام در بوردهای آنلاین را هم شامل میشود اما در مجموع شباهتهای خیلی زیاد بین آنها وجود دارد.
شکلی از توزیع الکترونیک، ارسال رزومه در فورمت فایل ورد یا پیدیاف به صورت ایمیل یا اتچ کردن آنها به یک درخواست آنلاین است. این مدل بسیار معمول و متداول است.
نکتهای که در اینجا باید توجه داشته باشید این است که اگر امکان ارسال pdf هست، فایل را به این صورت بفرستید مطمئنتر از ارسال به صورت فایل ورد است. چون مطمئن خواهید بود که تمامس استراکچر، فاصلهها و فونتها به همان صورتی که شما خواستهاید نمایش داده میشود و بعد هم به همان شکل پرینت خواهد شد.
همانطور که پیشتر در درس چهارم بیان شد، در ارسال اینترنتی میتوانید از رنگ در طراحی استفاده کنید اما مطمئن شوید که بعد از پرینت گرفتن، کار خوانا باشد.
یک مدلی که تا یک دهه قبل بسیار رواج داشت، ارسال بهصورت plan text بود خصوصا که کم نبودند کمپانیهایی که امکان مشاهدهی فایل ورد را نداشتند یا به دلایل امنیتی، بهغیر از فایلهای plan text را از خارج از کمپانی نمیپذیرفتند. امروزه چنین درخواستهایی کمتر شده اما اگر با آن مواجه شدید بهترین کار این است که رزومهی خود را در نرمافزار notepad که در تمام سیستم عاملهای ویندوز وجود دارد (مشابه آن در مک، TextEdit است) باز کنید (یا کپی-پیست کنید.)
بعد از این، تمام ناهماهنگیها و بههمریختگیهایی که در اثر حذف ساختار و استراکچر پدید آمده را مرتب کنید بهگونهای که دستهبندی مطالب و خوانایی متن در همان حداقل ممکن فراهم شود و بعد این فایل را save کنید و برای شرکت ارسال نمایید یا اگر آنها باکسی را برای ارسال فراهم کردهاند، از داخل Notepad کپی و در آن محل پیست کنید.
یک مدل دیگر، تکمیل فرمهایی به صورت رزومه است. در این حالت شما باید تمام اطلاعات را با همان دستهبندی که در فرمها درخواست شده (آدرس، سابقهی کار، سابقهی تحصیل …) از رزومه کپی و در داخل فرم پیست کنید. البته گاهی باید اطلاعات را زیاد و کم کنید یا به مواردی جواب بدهید که در رزومه به آنها پرداخته نشده است. معمولا این شرکتها سیستمهای غربالگری دارند که روی فرمها کار میکند و براساس کلمات کلیدی درخواست شده، متقاضیان را گزینش میکند و تعداد محدودی را به مدیران و مسئولان استخدامی معرفی میکند.
در این مدل از ارسال اطلاعات هم احتمال زیاد دارد که در پایان از شما خواسته شود رزومه و کاورلتر خود را به صفحهی نهایی فرم اتچ کنید. به این خیال که قبلا اطلاعات را در فرمها استفاده کردهاید از این کار اجتناب نکنید چون در واقع به احتمال زیاد، افراد تصمیمگیری که در پایان مرحلهی غربالگری به انتخاب کاندیداهای مصاحبه شغلی میپردازند، رزومه و کاورلتر متقاضیان را مطالعه خواهند کرد.
یکی از مرسومترین روشهای معرفی شبهرزومه، استفاده از پروفایل لینکداین است که جداگانه به آن خواهیم پرداخت.
یادآوری: حتی اگر تمام ارسالهای شما بهصورت الکترونیکی است، حتماً بعد از آماده شدن رزومه، حداقل یک بار آن را پرینت کرده و بازخوانی کنید. مطمئن شوید که علاوه بر نداشتن اشکالات نوشتاری، کاملا خوانا باشد.
در پایان باید یک نکتهی بسیار مهم را یادآوری کنیم. در زمان ارسال الکترونیکی، به نام فایلی که ساختهاید توجه کنید. بهترین کار این است که از یک ساختار واحد پیروی کنید. من فورمتی شبیه این را توصیه میکنم: عنوان شغل، اسم شرکت و زمان ارسال.
Civil Engineer. XYZ Company. Jan2020
اینطوری هم این احساس به کارفرما دست میدهد که چیزی ویژهی وی تهیه شده و هم برای شما یافتن رزومهی که ارسال کردهاید آسان میشود و این به دومین نکته مربوط میشود که هم در رزومههای کاغذی و هم الکترونیک اهمیت دارد؛ اینکه بدانیم چه چیزی را برای چه کسی فرستادهایم تا در زمان مصاحبهی شغلی دچار مشکل نشویم.
این مسئله زمانی بیشتر مهم میشود که رزومههای متعددی آماده و ارسال کرده باشیم. آنگه اگر برای مصاحبه دعوت شویم و یک سیستم ثبت و ضبط درست نداشته باشیم فراموش میکنیم که خود را دقیقا چطور معرفی کردهایم و این کار ما را در روز مصاحبه دشوار میکند.
چنانچه از تاریخ در عنوان فایل رزومه استفاده میکنید (نظیر مثال بالا) دقت کنید که این تاریخ قدیمی نباشد. مثلا اگر به جای آن عنوان، اسم فایل این باشد:
Civil Engineer. Updated. 2014
معنایش این است که متقاضی یک رزومهی کلی و عمومی طراحی کرده که آنرا برای همهی کارفرماها میفرستند و آخرین بار هم در سال 2014 بهروزرسانی شده است. آیا اگر کارفرما اصلا چنین فایلی را باز نکند کار نادرستی انجام داده است؟
در ارسال رزومه باید به اجرای ترکیبی از روشهای اکتیو و پسیو توجه داشت. همچنین باید تصمیم گرفت که از چند رزومهی متفاوت استفاده کرد یا یک رزومه، آنها را بهصورت کاغذی توزیع کرد یا الکترونیکی و چه سیستمی را برای ارسال و پیگیری بکار برد که در زمان دعوت احتمالی به مصاحبهی شغلی، بتوان نمونهی رزومهی ارسالی را به سرعت شناسایی کرد.