اطلاعات محسوس و قابل مقایسه-رایگان – دوره‌ها و خدمات آموزشی و کاربردی

اطلاعات محسوس و قابل مقایسه-رایگان

همان‌طور که در درس قبلی بیان شد، اطلاعات سوابق شغلی مهم‌ترین بخش از رزومه‌ی شما هستند. هر چقدر این بخش دقیق‌تر پرداخته شود، رزومه‌ی شما متفاوت‌تر از سایرین خواهد شد.

برای تحقق این امر روش‌های زیر مفید خواهند بود:

استفاده از آمار و ارقام و اجتناب از کلی‌گویی

همان‌طور که گفته شد، در ذیل هر عنوان شغلی، باید اطلاعات و توصیفاتی در مورد وظایف برعهده گرفته شده بیان کرد. خطای معمول این است که این توصیفات را به شکل کلیات و آنچه همه می‌دانند بیان کنیم. مثلا یک متصدی فروش می‌توان صرفا وظیفه‌اش را فروش فلان جنس یا کمک به مشتریان برای انتخاب کالای مناسب اعلام کند. اما کسی که بگوید نتیجه‌ی این کار افزایش 33 درصد در فروش در سال گذشته بوده تاثیر به مراتب بیشتری دارد چون علاوه بر اینکه می‌تواند یک توصیف کیفی را کمی کند، به کارفرما امکانی برای مقایسه کفایت شما با وضعیت سازمان خودش و هم مقایسه شما با سایر کاندیداها و متقاضیان بدهد.

در این موارد رعایت حریم خصوصی و اطلاعات محرمانه کارفرمای قبلی باید لحاظ شود و چه در رزومه و چه مصاحبه‌ی شغلی، صرفا اطلاعات و آماری به اشتراک گذاشته شود که از نظر کارفرما حساسیت نداشته باشد.

شکل دیگری از کلی‌گویی و ابهامآفرینی در مورد صفات اتفاق می‌افتد. مثلا عبارت good public relations دقیقا یعنی چه؟ شما چه می‌کنید که مصداق یک رابطه خوب با عموم مردم است؟
این اشکال مخصوصا وقتی زیاد پیش می‌آید که متقاضیان بدون توجه، تمپلیت‌های و نسخه‌های از پیش آمده‌شده رزومه را از روی وبسایت‌ها کپی می‌کنند غافل از اینکه این نوع رزومه‌ها برای اینکه بتوانند به کار افراد زیادی بیایند پر از صفات مبهم و کلی هستند.

برای حل مشکل از کاربرد این‌گونه صفات گنگ و مبهم پرهیز کنید. سعی کنید با قیدهای مشخص کننده، توصیفات خود را برای مخاطب رزومه ملموس‌تر کنید. اگر نیازمند بکارگیری صفات کلی هستید بلافاصله با ذکر نمونه یا مصداقی تلاش کنید آن صفت را مقید و قابل فهم کنید.

مشاهده‌ی تاثیر مهارت‌ها در میان اطلاعات

گفته شد که مهارت‌های سخت و نرم شما از اهمیت زیادی برخوردار هستند. چه شما آنها را در بخشی جداگانه در رزومه فهرست کرده باشید و چه نکرده باشید، باید تاثیرش را در بخش‌های دیگر خصوصا سوابق شغلی ببینیم. مثلا اگر ادعای شما این است که از مهارت‌های تیمی بالایی برخوردار هستید این در ذیل کدام عنوان شغلی و چه وظایف و عملکردی قابل مشاهده و سنجش است؟ اگر مهارت‌های مردمی دارید در عمل چه مشکلاتی به واسطه‌ی آن حل شده؟ کدام آمار بهبود پیدا کرده؟ و نظایر اینها. 

اگر این کار درست انجام شود، چنانچه به هر دلیلی، مثلا کمبود جا، مجبور شوید بخش مهارت‌ها یا خلاصه را حذف کنید چیزی از دست نداده‌اید چون آنچه که مفید و کاربردی بوده در بخش‌های دیگر منعکس شده است.

اجتناب از کاربرد افعال مبهم و بکارگیری لغات کلیدی

دیدیم که کاربرد افعال عملی و action verbs در معرفی وظایف شغلی شما اهمیت خیلی زیادی دارد. متاسفانه رزومه‌های مبتدیان و به‌خصوص مهاجران پر است از افعال با مصادر be، Have، Get و نظایر اینهاست که هم پرابهام و نامشخص هستند و هم تکرارشان در رزومه ملال‌آور می‌شود.

معمولا چون ساخت عبارات با این نوع افعال آسان‌تر است به‌ویژه کسانی‌که زبان اول آنها انگلیسی نیست، تمایل بیشتری به کاربرد این گروه از افعال دارند. علاوه بر مشکلاتی که در سطر بالا اشاره شد، کاربرد زیاد آنها افزایش تعداد لغات (درحالی که لازم است تا حد ممکن رزومه را جمع و جور کرد و از پرگویی اجتناب کرد) و نمایش ضعیف از تسلط به زبان انگلیسی را به دنبال دارد.

راه حل این است که برای هر کدام از فعالیت‌های مورد نظر خود سراغ افعالی بروید که همان مفهوم را برساند با این تفاوت که معنای روشن‌تری را به شکلی جمع و جورتر به مخاطب انتقال دهد و سطح بالاتری از مهارت‌های زبانی را منتقل ‌کند. مثلا به جای اینکه بگویید doing a project که دقیقا مشخص نمی‌کند منظور شما از انجام آن پروژه چه بوده مشخص کنید که شما چه وظیفه مشخصی در آن داشته‌اید. فعالیت‌هایی چون control, estimate, design, supervise, monitor, و ده‌ها نمونه کار دیگر در ارتباط با انجام یک پروژه وجود دارد.

یکی از مواردی که می‌تواند به شما کمک کند، استفاده از لغات کلیدی است که در خود معرفی شغل منتشر شده بکار رفته است. اگر در آن job posting از واژگانی چون analyze یا estimate استفاده شده، شما هم متناسب با وظایفی که بر عهده داشته‌اید، همان‌ها یا مشتقاتی از آنها را استفاده کنید. اینکار علاوه بر ابهام‌زدایی و پرهیز از تکرار و ملال‌آوری، شانس شما را در انتخاب شدن در مرحله‌ی غربال‌گری بالا می‌برد چون همین لغات کلیدی هستند که عمدتا توسط دستگاه برای گزینش کاندیداها استفاده می‌شوند. 

جمع‌بندی

تکرار، ابهام، کلی‌گویی و عدم شفافیت از مواردی هستند که رزومه‌ی شما را کم‌اثر می‌کنند و شانس رقبا را افزایش می‌دهند. با کاربرد افعال روشن، لغات کلیدی، آمار و ارقام و قیود و مثال‌های روشن‌گر صفات بکار رفته، رزومه‌ی جذاب و قابل رقابت آماده کنید و زمینه‌ها و فرصت‌های برای بحث و گفتگو در مصاحبه‌ی شغلی را افزایش دهید.

اقدام عملی

تک تک مسئولیت‌های خود به‌ویژه در پنج سال گذشته را بررسی کرده و با افزودن آمار و ارقام ملموس، موفقیت‌ها و دستاوردهای خاص خود را به درون سابقه‌ی شغلی بیاورید.

Processing...
به بالای صفحه بردن